Svar om ME

Det är så himla många som frågar mig vad ME är för slags sjukdom. Och eftersom jag får den frågan ganska ofta blir man ganska trött på att svara på det hela tiden, så i stället skriver jag ner det här.

ME eller kronisk trötthetssyndrom är en neurologisk sjukdom. Främst kvinnor drabbas av sjukdomen. Man kan få den efter man har haft en långvarig infektion i kroppen och annat som kirurgiska inngrepp, vaksinationer mm. Man kan också få den av stress. Och det är flera tusen som har den sjukdomen både i Sverige och Norge som jag vet, men det är väldigt svårt att se på en person om den har ME eftersom de ser helt friska ut, det är därför folk tar oss för givet att vi är friska och får mer press på oss än vad vi klarar av. Men när man är som sjukast kan jag lova att det syns att man är sjuk. Men i alla fall..


Vanliga symptomer för ME är:

Influensakänslor
Led och muskelsmärtor, muskelryckningar
Huvudvärk i ny form eller en mer allvarlig grad.
Illamående
Yrsel
Frossa och nattliga svettningar
Halsont som kommer och går
Irriterad tarm, magsmärtor, diarée eller uppblåst mage
Hjärtklappning
Utmattning
Synstörningar
Allergier t.ex för mat, alkhol, kemikalier, läkemedel
Balansproblem
Viktminskning eller viktökning
Kalla händer och fötter
Psykiska problem: Depression, irritabilitet, humörsvängningar, ångest och panikattacker

Jag tror att jag fick med nästan alla symptomer - det finns ju så sjukt många!

Det finns de som blir hårdare drabbade än andra. Man får intolerans mot fysisk aktivitet och man får mer vilbehov. Efter fysisk aktivitet kan symptomerna förvärras. Symptomerna kan komma innan man ens hunnit blinka eller det kan ta upp till 72 timmar.
Man får kognitiva svårigheter, man får mer problem med hjärnan som t.ex att man får svårare att koncentrera sig.
Man har svårt att koncentrera sig länge och man blir lätt distraherad. T.ex friska personer kan tänka på flera saker samtidigt så ett problem med oss som har ME är att korttidsminnet försämras och man kan glömma sånt man har tänkt att göra. Och det här försämras också efter fysisk aktivitet, så man får antingen bestämma sig för att använda sin energi på hjärnan eller musklerna.

 

Några kognitiva svårigheter:

Dåligt korttidsminne
Nedsatt koncentration

Svårigheter med att bearbeta ny information och komma ihåg den
Lätt att distrahera
Otydlig när man pratar, fel val av ord och man kan inte utforma en mening
Svårt att förstå den lättaste matematiken
Dålig förståelse när någon pratar
Klarar inte av när flera pratar samtidigt
Förstår inte skriven text
Svårt att hänga med på Tv eller film
Förrvirrad eller oklar tankverksamhet
Glömmer i vilken ordning saker görs i
Svårigheter att göra val
Stora problem med samtidig tankeprocesser som påverkar att planera och utföra uppgifter som kräver detta
Att tänka och skriva samtidigt är helt omöjligt för vissa

 

Jaa, det är rätt mycket och jag kan väl säga att jag har precis ALLA de här svårigheterna och det är sjukt jobbigt att leva med!

 

Man är extremt överkänslig för ljus, ljud, rörelse, lukt, smak och berörning. Det är som att "filtret i hjärnan" som ska sortera sinnesintryck är ur drift. Och för många sinnesintryck på en gång så kan man uppleva att "hårddisken" kraschar. Och det kan föra till akut huvudvärk (och här snackar vi inte vanlig huvudvärk!) illamående, smärtor i kroppen och i tillägg en enorm utmattning. Ofta kan man ha problem att somna även om man är helt utmattad. Det är som att hjärnan hänger upp sig och det är helt omöjligt att sluta tänka. Och när man äntligen får sova är inte sömnen av det uppfriskande slaget, utan man vaknar ofta utsliten och det tar lång tid före man är helt vaken.

 

Jag hoppas jag fick med det viktigaste, det är väldigt mycket att säga om ME och jag tycker den sjukdomen är väääldigt komplicerad, men hoppas ni förstod något av det. :)
Och det är fler som undrar hur jag fick ME, men det kan jag ta en annan gång, är helt utsliten nu..

 


Kommentarer
Postat av: Maliin

Svar: Tack så mycket! Ja, jag gillar det väldigt mycket själv :P hehe

Ojj ja jag förstår verkligen att du mår dåligt av det här :( Bara så tråkigt att jag inte kan göra någonting åt det! Känns lite frusterande :/ Men hoppas verkligen att du förstår hur mycket jag älskar dig och bryr mig om dig! <3

2010-12-04 @ 16:58:25
URL: http://millyzz.wordpress.com
Postat av: emelie

Bra att du skrev upp och förklarade det där, väldigt många undrar varför inte du är på skolan. Finns för dig och saknar dig;)<3

2010-12-05 @ 13:50:58
Postat av: Marita

Hei :) Takk for kommentar på bloggen - og ja, det hadde kanskje vært artig og fått litt kontakt. Snakke litt sammen vi som forstår oss på det :)



Legger til e-postadresse i kommentaren - legg meg til :)

2010-12-06 @ 15:45:36
URL: http://mrita.blogg.no
Postat av: Miriam

Usch..det låter förjävligt alltså! Ta hand om dig smulan, så gott det går!!! <3

2011-09-30 @ 16:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0